Followers

10 September 2009

Roo****e

RUKUN KE-9 :
UKHUWWAH ialah hati dan jiwa ditautkan dengan aqidah.Aqidah adalah ikatan yang paling kuat dan berharga.Ukhuwwah adalah saudara bagi iman.Perpecahan adalah saudara bagi kekufuran.Kekuatan yang ampuh ialah kekuatan kesatuan.Tiada kesatuan tanpa kasih saying.Kasih sayang yang paling rendah ialah kesejahteraan hati dan yang paling tinggi ialah ITHAR.

Mesej berharga datang dari ex-roomate.
Mengimbau kenangan semalam…
“sakitnya hati aku,heater baru beli dah rosak! Sape yang rosakkan ni…geramnya,asyik2 aku je yang kene kemas bilek,sapu lantai,hias bilek dan ….”
Ni la dialog tak puas hati aku masa lalu
Dulu,segala benda yang dia buat serba tak kena dengan bagi aku,dia sampai nangis2 kenapa aku layan dia tak sama macam aku layan orang lain..waktu tu bagi aku takde sape pun yang dapat gantikan geng terbaik aku zaman sekolah (gt_i).tetap xboleh gantikan wani,idah,dada,bilah,lina,asmat,aina,yna,nad dan nisah.
Macam2 usaha dia buat tapi aku tetap keras hati.sampai2 dia hadiahkan aku heater baru,api marah xpenah luput.hehe,jahat nye aku zaman itu.
Keakraban kami mula berputik pabila memasuki sem2.Itupun,tidak sepenuh hati..baik dan ramah depan orang je tapi bila dalam bilek dia ke sana aku ke sini(tak bertegor pun).Hati mula berlembut saat dia mengalami masalah dengan Quran,aku dah jadi macam guard dia.Hari2,”bangun2,ngaji!! Hari ni mesti kena hantar modal 5 muka kalau tak esok kena ganda.Jangan gi meeting kalu ada.Nanti dayah mintak excuse dengan orang yang buat meeting tu”
Garang kan aku time tu,mana tak nyer dia seorang yang disegani.Aku paling tak suka orang mengata roommate aku lambat Quran sebab sibuk dengan kerja.Aku roomatenyer,aku taw ape yang dia buat.Sampai2 ada orang suruh dia letak jawatan.Geram sangat time tu.Mana tak nyer,orang kata faktor dia lambat Quran sebab kerja.Cuba kalau dia letak jawatan tapi Quran still lambat…hah nak cakap ape?Quran ni hidangan Allah…
Akhirnya kekuatan dia untuk bertahan mulai berkurangan..Aku ditinggalkan jua..sedih tak terperi time tu..first time aku nangis seesak-esaknya.Aku bakal kehilangan seseorang.Time tu rasa rugi sebab 1 sem buang masa gaduh dengan dia.Last2 rasa sayang hadir saat aku kehilangan dia.
Sekarang,aku pula bakal meninggalkan dia untuk tak taw berapa lama.Beberapa hari sebelum aku meninggalkan dia,aku sempat melawat dia di UIAM buat kali terakhir barangkali.Sempat beriftor sekali,sempat menangis sekali dsb.Ucapan yang sering aku titipkan buat si dia”Moga dapat roommate yang lebih baik dari aku”
Buat roommate yang tersayang,
Sekalung terima kasih kerana menerima diriku yang serba kekurangan ini.Terima kasih di atas persahabatan yang kau hadiahkan buatku.Moga engkau terus kuat berada di medan ilmu yang penuh dengan cabaran yang kadang-kala membuat engkau berasa lelah.Ingatlah Allah sentiasa bersamamu sedangkan aku dan manusia lain tidak kekal untuk menemanimu sentiasa.Simpanlah kenangan yang kita miliki dulu sebagai sejarah yang menghiasi kehidupanmu.Terima kasih atas hadiah yang engkau berikan.Peluklah katak yang dayah bagi dulu..
Salam sayang.

No comments:

Post a Comment