Followers

19 July 2010

Subject itu susah

akhirnya, inilah soalan biochemistry yang paling aku tidak suka menjawabnya....ini bukan kertas aku sebenarnya..kertas soalan adik hajar..kertas aku lagi banyak conteng kot sebab ketensionan yang teramat..anyway,alhamdulillah..subject ni aku dapat jayyid jiddan. Padahal dulu sebelum masuk exam, aku just mohon diberi lulus sudah untuk subject ini. Allah memang Maha Penyayang. Dia beri lebih dari yang aku harapkan. Mungkin Allah mahu aku lebih bersungguh untuk mencintai subject ini. Dari dulu memang aku tidak suka subject chemistry. Sudah puas aku letakkan hati aku sepenuhnya untuk subject ini tetapi tetap susah untuk aku hadam keseluruhannya.

Next year,aku kena lebih get ready untuk this killer subject. Tahun depan belajar pasal metabolism of protein,carbohydrate,nucleic acid n etc.

So,dr.hidayah..tengah cuti ni ,ape lagi bukak balik buku biochem..
Sepanjang aku menuntut ilmu di Azhar dan secara khususnya dalam bidang perubatan ini. Subject yang paling susah bagi aku sahaja antaranya..CARDIOVASCULAR SYSTEM. Subject ni antara cabang ilmu dari physiology. Bagi aku, subject ni senang nak faham pada permulaan tetapi mula akan rasa payah bilamana tidak diulang,difahami dan diingat dgn kadar segera. Bila esoknya masuk chapter baru, baru ternganga  sebab chapter tu ada kaitan dengan chapter sebelumnya. 

Selain itu, EMBRYOLOGY pun antara subject yang tidak boleh dipandang enteng sebabnya untuk membayangkan pembentukan foetus(btul x aku eja ni) sangat susah. Subject ni memang memerlukan ilustrasi yang mana student boleh gambarkan. Tidak semua doktor boleh lukis dan bagi gambaran yang sempurna. Aku ni banyak tanya sikit, notochord ni gerak kemana ? apsal mende ni fold macam ni bukan sepatutnya macam ni ke? Last2 kawan aku fed up dgn aku..esok ko g tanya doktor sendiri...
The most subject yang aku benci..BIOCHEMISTRY laa. Kalau boleh nak lari je dari masuk kuliah. Nak2 kalau dr.Seham yang ajar.Dah la beliau mengajar non stop selama 2 jam. Ajar pulak chapter yang berat nak hadam. RNA, TRANSCRIPTION,TRANSLATION..pahtu kalau tersalah proses mende2 ni belajar pulak pasal MODIFICATION. Kadang2 rasa nak menjerit je dalam kelas..dukturah..please stop now..

oklah setakat ni je pengalaman belajar medic di mesir...

Ya Allah,bantulah aku mencintai setiap cabang ilmuMu..

No comments:

Post a Comment