Followers

06 February 2010

Lemahkah aku??

Bismillah...

-starting...kalam berbicara untuk menghuraikan maksud di jiwa.

             Aku lemah kerana aku tunduk pada nafsuku sendiri(setuju x adik2 along sume)..Pertarungan sengit berlaku setiap hari dan setiap detik...antara siapanya??...jawab si angah.."antara akal dan nafsu".Selalunya akal akan kalah dengan nafsu.Sebab itu hadirnya seketul daging yang mana Nabi pernah bersabda dan mafhumnya berbunyi jika baik daging itu,maka baiklah jasad itu dan sebaliknya.daging itu adalah hati.

HATI....

           HAti sangat memainkan peranan yang sangat besar dalam individu muslim(non-muslim pun penting gak).Sebab apenye adik2 along??... kata si alang"sebab hati ni akan bertindak untuk memenangkan akal dikala pertempuran sengit berlaku".Sebagai contohnya..nafsu kata aku nak couplelah...best kot ade orang sayang kat kite,take care kat kite and so on.Akal pula dalam dua"ish..mane ni..nak couple ke xnak".Akal bertindak untuk menjadi waras seketika tetapi ia xmampu melainkan hadirnya hati dikala itu untuk mencegah.Hati ini faham dengan ayat Allah melarang perbuatan mendekati zina.

         Ape signifikan yang along nak sampaikan??....hati ini perlu dibersihkan,dijaga dan dibajai setiap hari kerana hati ini adalah tempat untuk kita faham dan tempat jatuhnya pandangan Allah terhadap hambanya...Ape beza belajar dengan akal dengan belajar dengan hati??
Belajar dengan hati ini menjadikan kita faham sebab fitrah hati manusia ini tunduk pada yang Esa berbanding belajar dengan akal boleh membuatkan kita sesat macam golongan ateis...

-habis sesi usrah online

...................................................

BOLA BESI PENULIS...

           siapa pernah dengar analogi bola besi...menarik x dengar bola besi...kenapa besi yer??
kenapa x bola kayu ke? bola tampar ke? bola sepak ke?....sebab besi ini sifatnya boleh melebur...senangkan skema jawapannye.Ada apa dengan bola besi penulis ini(macam ada apa dengan cinta si penulis)..bola besi si penulis ni mungkin ambil masa yang lama untuk melebur sebab keras sangat kot mantelnya.Besi seperti yang kita tahu mempunyai tiga lapisan(betol ke?)....kalu xbetul pun anggap betul jela...lapisan yang paling dalam itulah terletaknya AQIDAH..lapisan kedua itulah matlamat hidup,cita2,hobi dan minat....lapisan ketiga itulah personaliti yang terpancar seperti cara berpakaian,lagu ape yang dia dengar,dia ni jenis couple ke? and so on lah.

        bila mantelnya AQIDAH itu melebur..akan turut memberi effect pada lapisan luaran sedangkan sekiranya lapisan luar yang melebur tidak semestinya dapat meleburkan lapisan yang paling dalam.Itulah yang terjadi pada bola besi orang kafir.Agama sebagai aksesori luaran pada lapisan paling luar.

       faham ke?? xfaham tanye..
       jgn jadi mcm si penulis
       sesat dlm ma'rad kutub

-ending...tutup sesi usrah Jaishul Mawaddah


                                                                                                              dari benua afrika,along  HY