Followers

30 November 2010

Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur dan Hawa melahirkan saat dirinya terbangun??

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.


Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.


Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.


Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ,,,,,,,

20 November 2010

Bidadari di Syurga Menanti Untuk Orang Bertaqwa

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah s.w.t secara jelas menceritakan di dalam al-Qur'an bahawa balasan untuk orang-orang yang bertaqwa adalah balasan Syurga seluas langit dan bumi di hari akhirat nanti. Kenikmatan di dalam Syurga yang banyak di gambarkan di dalam al-Qur'an adalah kecantikan dan keindahan para bidadari. Bidadari yang akan menjadi isteri-isteri orang-orang Mukmin di Syurga nanti.

 Al-Qur'an menceritakan sifat-sifat bidadari adalah seperti berikut :
1. "Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jeli matanya, seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik." (Qs. Ash-Shaaffaat [37]: 48-49)

2. "Dan pada sisi mereka (ada bidadari-bidadari) yang tidak liar pandangannya dan sebaya umurnya." (Qs. Shaad [38]: 52)

3. "Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin." (Qs. Ar-Rahmaan [55]: 56)

4. "Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan." (Qs. Ar-Rahmaan [55]: 58)

5. "Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik- baik lagi cantik-cantik." (Qs. Ar-Rahmaan [55]: 70)

6. "(Bidadari-bidadari) yang jeli, putih bersih, dipingit dalam rumah." (Qs. Ar-Rahmaan [55]: 72)

7. "Mereka tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin." (Qs. Ar-Rahmaan [55]: 74)

8. "Mereka bertelekan pada bantal-bantal yang hijau dan permadani-permadani yang indah." (Qs. Ar-Rahmaan [55]: 76)

9. "mereka bertelekan di atas dipan-dipan berderetan dan Kami kawinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata jeli." (Qs. Ath-Thuur [52]: 20)

10. "Dan ada bidadari-bidadari bermata jeli, laksana mutiara yang tersimpan baik." (Qs. Al-Waaqi’ah [56]: 22-23)

11. "Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung, dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, penuh cinta lagi sebaya umurnya." (Qs. Al-Waaqi’ah [56]: 35-37)

12. Gambaran bidadari dalam Hadis Ath-Thabarany menuturkan,  dari Ummu Salamah Radhiallahuanha, dia berkata, “Saya berkata,”Wahai Rasulullah, jelaskanlah kepadaku firman Allah tentang bidadari-bidadari yang bermata jeli”.”

Baginda menjawab,”Bidadari yang kulitnya putih, matanya jeli dan lebar, rambutnya berkilau seperti sayap burung nasar.”

Saya berkata lagi,”Wahai Rasulullah, jelaskan kepadaku tentang firman Allah, “˜Laksana mutiara yang tersimpan baik.”(Surah Al-Waqi'ah: 23)

Baginda menjawab,”Kebeningannya seperti kebeningan mutiara di kedalaman lautan, tidak pernah tersentuh tangan manusia.”

Saya berkata lagi,”Wahai Rasulullah, jelaskan kepadaku firman Allah, “˜Di dalam Syurga-syurga ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik.” (Ar-Rahmaan: 70)

Baginda  menjawab,”Akhlaknya baik dan wajahnya cantik jeli.”

Saya berkata lagi,”Jelaskan padaku firman Allah, “seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik.” (Surah Ash-Shaaffaat: 49)

Baginda  menjawab,”Kelembutannya seperti kelembutan kulit yang ada di bagian dalam telur dan terlindung kulit bagian luar, atau yang biasa disebut putih telur.”

Saya berkata lagi, “Wahai Rasulullah, jelaskan padaku firman Allah, “˜Penuh cinta lagi sebaya umurnya.” (Surah Al-Waaqi'ah: 37)

Baginda menjawab,”Mereka adalah wanita-wanita yang meninggal pada usia lanjut, dalam keadaan rabun dan beruban. Itulah yang dijadikan Allah tatkala mereka sudah tahu, lalu Dia menjadikan mereka sebagai wanita-wanita gadis, penuh cinta, bergairah, mengasihi dan umurnya sebaya.” ................(hingga akhir hadis).

Sahabat yang dimuliakan,
Nabi s.a.w bersabda maksudnya : "Setiap lelaki yang masuk Syurga akan diberi 72 bidadari; tidak peduli pada umur berapa dia mati, ketika dia masuk Syurga dia akan menjadi seorang berumur 30 tahun dan tidak akan tambah tua. Lelaki di Syurga akan diberi keperkasaan yang sama dengan keperkasaan seratus orang lelaki." (Hadis Riwayat Tirmizi)

Firman Allah s.w.t maksudnya : "Sungguhnya orang-orang yang bertaqwa berada dalam Syurga dan kenikmatan, mereka bersuka ria dengan apa yang diberikan kepada mereka oleh Tuhan mereka; dan Tuhan mereka memelihara mereka dari azab Neraka. (Dikatakan kepada mereka): "Makan dan minumlah dengan enak sebagai balasan dari apa yang telah kamu kerjakan", mereka bertelekan di atas dipan-dipan berderetan dan Kami kawinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata jeli." (Surah ar-Rahman ayat 70-77)

Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : "Allah s.w.t. telah menciptakan wajah-wajah bidadari terdiri dari 4 warna; putih, hijau, kuning dan merah. Dan tubuhnya diciptakan dari za'faran, misik dan kafur. Dan rambutnya diciptakan dari cengkeh. Bahagian tubuhnya mulai dari kaki sampai lutut tercipta dari za'faran. Dari lutut sampai buah dada tercipta dari anbar. Dari leher sampai kepala tercipta dari kafur. Andaikata meludah ke dunia, maka ludahnya akan menjelma menjadi misik. Pada setiap dadanya tertulis nama suaminya dan nama dari nama-nama Allah s.w.t.. Pada setiap tangannya mengenakan 10 gelang dari emas, memakai cincin sebanyak 10 pada jari-jarinya, memakai 10 perhiasan gelang kaki dari mutiara dan permata."

"Sekurang-kurangnya penduduk syurga itu memiliki 80,000 pelayan dan dikahwinkan dengan 72 isteri (bidadari). Mereka diberi kekuatan 100 orang ketika makan, minum dan senggama. Dicipta bidadari secara langsung oleh Allah s.w.t. dan bukan melalui proses kelahiran. Kejelitaan digambarkan seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan. Yang sentiasa dara lagi sebaya umurnya, cantik, manja, rindu dan amat mencintai suaminya. Yang suci dari sebarang kotoran, haid, nifas, kencing dan air mani. Sopan menundukkan pandangan, tidak pernah disentuh oleh mana-mana jin atau manusia sebelum mereka."

"Sangat putih kulitnya. Bermata jeli, anak mata hitam pekat bagaikan mata bayi yang baru dilahirkan, bahkan lebih jernih dan lebih becahaya. Lebar matanya disertai bulu mata bagaikan sayap burung yang sedang terbang. Mempunyai betis yang tembus, yang sangat indah mata melihat sehingga boleh terlihat sumsum betis dari belakang dagingnya. Mempunyai kelembutan seperti lembutnya selaput telur di dalam telur yang melekat di kulit luar. Dikurniakan Allah s.w.t. cahaya pada wajah seperti bulan purnama. Cahaya serta bau harum semerbak pada tubuh mereka dapat memenuhi dunia antara langit dan bumi. Sedangkan tutup kepala bidadari itu lebih baik dari dunia dan seisinya."

Sahabat yang dikasihi,
Kisah mengenai kecantikan bidadari yang diceritakan Allah s.w.t dalam al-Qur'an dan hadis-hadis Nabi s.a.w. adalah sebagai motivasi kepada orang-orang Mukmin supaya merasai dan menganggap hidup di dunia ini adalah sementara saja dan kehidupan di hari akhirat adalah kehidupan yang kekal abadi dan kenikmatan sebenarnya adalah disana bukan di dunia ini.

Jauhilah segala maksiat dan kemungkaran kerana nikmat di dunia ini adalah menipu dan tidak kekal lama. Mereka yang terpesona dengan nikmat di dunia dan sanggup melakukan kemungkaran akan menderita di hari akhirat nanti yang di sediakan azab oleh Allah s.w.t.

Setiap orang Mukmin yang sentiasa berjihad dan berjuang di jalan Allah dengan ikhlas untuk mencari keredhaan-Nya maka 72 orang bidadari sedang menantinya disana, dan mereka tidak sabar-sabar menanti kedatangan suami-suami mereka yang masih berada didunia lagi.

Bidadari-bidadari yang berada di Syurga marah kepada isteri orang Mukmin di dunia yang menyakiti hati bakal suami-suami mereka kerana isteri  yang di dunia ini adalah sementara saja sedangkan bidadari-bidadari yang di Syurga adalah isteri-isteri yang kekal abadi untuk orang-orang Mukmin. Isteri yang solehah pula akan menjadi ketua bidadari di Syurga nanti dan kecantikannya akan dapat mengatasi kecantikan bidadari.

Terdapat satu kisah mengenai bidadari menanti untuk menjadi isteri orang yang bertaqwa.

Pada suatu musim haji Abu Sulaiman Ad Darany pergi ke Makkah untuk menunaikan ibadah haji dan berziarah ke makam Rasulullah s.a.w di Madinah.Di tengah perjalanan,dia berjumpa dengan seorang pemuda yang bagus dan pakaiannya kemas.Pemuda tersebut memberi salam dan dijawab oleh Abu Sulaiman dan teman-temannya.

"Dari mana anda ?" tanya Abu Sulaiman

"Saya dari Iraq" jawabnya

"Bolehkah saya pergi bersama rombongan tuan ?"

"Boleh."

Maka pemuda itu pun bergabung dengan Abu Sulaiman yang sama-sama ingin menuju ke Makkah.sepanjang perjalan pemuda tersebut sentiasa membaca Al Qur'an dan bila berhenti istirehat pula terus mengerjakan solat.Pada waktu siang dia berpuasa dan waktu malam diisinya dengan solat, zikir dan munajat kepada Allah.

Di kala orang lain sedang rehat atau tidur dia terus beribadah tidak berhenti-henti. Begitulah kebiasan pemuda itu yang dikerjakannya sampai ke Makkah.Dia kelihatan tidak letih atau malas bahkan dari hari ke hari semakin rajin dan giat sehingga orang yang melihatnya merasa kagum.

Setelah beberapa hari berjalan sampailah Abu Sulaiman ke tanah suci Makkah dan masing-masing  sebuk dengan urusan mereka.begitu juga dengan pemuda salih itu akan berpisah dengan Abu Sulaiman.namun sebelum berpisah Abu Sulaiman ingin bertanya kepadanya mengenai kerajinnannya.

"Wahai anakku,aku lihat engkau begitu giat melakukan ibadah tidak kenal letih.Apakah yang mendorong engkau berbuat demelian ?" tanya Abu Sulaiman

"Wahai Abu Sulaiman jangan mencaci aku dalam perkara ini.Sesungguhnya aku telah bermimpi di dalam tidurku aku melihat bangunan-bangunan  Syurga yang diperbuat dari batu bata emas dan perak aku lihat pula di dalam istana itu bidadari-bidadari  yang sangat cantik tidak pernah aku lihat wajah secantik itu sebelumnya.

Salah seseorang di antara mereka tersenyum kepada ku dan berkata :"Wahai pemuda ! Bersungguh-sungguhlah engkau kerana Allah dalam meminangku.Aku berharap agar aku akan menjadi milikmu dan engkau menjadi milikku."
Setelah itu aku pun terjaga.

Demikianlah si pemuda menceritakan mimpinya yang sangat menarik.dan mimpi itu pulalah yang membuatnya begitu bersungguh-sungguh tidak kenal letih dalam beribadat kepada Allah.Kerana barang siapa yang bersungguh-sungguh dia akan dapat.

Setelah mendengar kisah tersebut Abu Sulaiman menjadi tertarik dan memintanya agar mendo'akan untuk dirinya. Kemudian dia pun pergi.

Sahabatku,
Di dunia adalah tempat beramal tiada balasan. Di akhirat adalah tempat balasan tiada amal. Oleh itu beramallah kamu di tempat yang tiada balasan semoga kamu berbahagia di tempat yang tiada amal. Di tempat yang tiada amal itu adalah balasan Syurga yang sungguh nikmat tidak boleh dibayangkan dengan fikiran dan tidak pernah dilihat dengan mata dan tidak pernah didengar dengan telinga. Para bidadari bermata jeli menanti kalian di sana insya Allah!

05 November 2010

Cerita saya

Subhanallah...

Alhamdulillah,bersyukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi nikmat bernafas pada jasad ini. Bersyukur kerana masih ada rezeki Allah kirimkan padaku. Semoga aku sentiasa tergolong dalam kalangan orang-orang yang bersyukur.

Hari ini punya kesempatan lebih untuk menjengah blog yang hampir bersawang ini. Sepanjang dua minggu terakhir dalam bulan Oktober dan awal bulan November test tidak putus-putus datang menjengah. Serius saya cakap,saya penat untuk menelaah buku dan penat untuk berasa gabra setiap kali ada test. Walau macammana sekalipun,saya harus (salah laa,WAJIB) baca buku sebab saya menggalas harapan ummah untuk menjadi doktor untuk mereka. Islam tidak perlu saya tetapi saya yang teramat-amat perlukan islam dalam hidup saya.

Jatuh bangun saya dalam hidup ini tidak akan memberi erti andai akhirat kelak saya dapat bersama-sama orang Mukmin yang lain memasuki syurga Allah yang Maha Hebat. Allahu Rabbi. Moga Allah beri kekuatan kepada saya untuk menempuh ranjau hidup yang masih panjang.

..................

Jadual hidupku di Al-Azhar.

Pengajianku di Al-Azhar bermula pada hari sabtu seawal 8pagi. Sudah menjadi rutin harian bangun mesti sebelum 4.30pagi sebab Subuh pukul 4.40pagi. Alhamdulillah,saya dikurniakan ahli beyt yang bagus-bagus. Setiap hari tidak tinggal solat fardhu berjamaah. Selagi ada peluang untuk solat berjemaah,kami akan solat bersama. Ya Allah,mengantuk hilang bila sudah solat berjemaah dan bermathurat bersama.

Tepat 7.40pagi,kami ke kuliah dengan berjalan kaki selama 20minit. Selalunya saya dan ummu orang yang paling terakhir turun dari rumah. Alhamdulillah,seat depan memang dah jadi tempat kami walau kami terlewat sampai ke kuliah. Thanks to Husna and Hajar yang selalu cop tempat untuk kami si tua-tua. Pengajian berlangsung selama 4jam tanpa henti dan rehat. Everyday macam tu. Sampai sakit tulang belakang dibuatnya.Mana taknya,duduk atas kerusi kayu yang keras kekong.

                                                                      start now pack

Kuliah selalunya akan berakhir pukul 4petang iaitu lagi sejam nak masuk maghrib. Memang stress dan penat otak sebab telan benda baru setiap hari tetapi alhamdulillah dengan kehadiran teamix dalam hidup saya,penat ini tidak menjadi satu masalah. Kalau dulu,bila penat je saya mesti rasa nak tumbang di mana-mana saya berada. Sekarang tidak lagi. Badan saya makin sihat bersama herbalife. Sampai ada seorang classmeate pun boleh perasan yang saya sudah tidak mengantuk dalam kelas. Siap boleh retail dalam kuliah.Bulan ni,ada seorang sudah angkat formula 1.Gedebuk LE300 atas tangan. Saya tidak perlu cakap banyak pasal herbalife. Saya hanya bawak teamix sekali dengan shakercup hari-hari,minum depan orang dan tawar sikit-sikit kat orang.Then,letak button "TURUN BERAT BADAN ANDA,TANYA SAYA BAGAIMANA"  dekat pencil case. Senangkan cara saya. Itulah,banyak kali saya cakap,herbalife ni senang je nak buat. Jadikan diri anda sebagai testimoni.

Tetiba masuk bab herbalife, tukar channel !. Sesampai je di imarah 47,sekali lagi senaman harian berlangsung iaitu panjat tingkat 5. Penat woo..nak-nak turn kita pulak yang masak hari tu then ada tuisyen malam pulak.Kadang-kadang,saya hanya ada dua jam sahaja antara balik kuliah dengan sebelum tuisyen bermula untuk rehat. Itupun pun belum ditolak dengan kena masak lagi then solat maghrib dan mathurat berjamaah.Rehat hanya sempat untuk setengah jam sahaja. Balik tuisyen pulun revise subject yang diajar hari itu. Sebenarnya,takde la pulun mane.Saya kesian kat otak saya penat. So,baca-baca sikit then masuk tidur.  Tapi3x,saya terpaksa pulun bilamana esoknya ada test. Haa,memang seksa. Bila malam test,saya dan ummu bergilir-gilir do something funny supaya alert lebih lama sket. Selalunya,saya yang suka kacau ummu.Sebab pertama,saya nak hilang rasa bosan dan mengantuk ketika membaca dan untuk sebab kedua,saya jeles ummu study lebih dari saya. Jahatkan saya..

Putaran ini berlangsung sampai hari Selasa. Hari Rabu dan Khamis hanya half day class. Gembira tidak terhingga bila hari rabu muncul. Hari rabu adalah hari shopping. Silap-silap,bukan hari shopping tetapi hari membeli stok makanan basah untuk seminggu atau mana lain HARI SOUQ. Hari Khamis adalah hari belajar subject dirasat.Yelah,bila dah jadi azhariah mesti la kena belajar dirasat. Subject dirasat tahun ini yang wajib diambil ialah Tafseir,Balaghah, Adab dan Quran. Semua ini mesti lulus. Kalau tidak tak boleh naik tahun tiga. Petang khamis selalunya,kami ahli beyt akan berkumpul di dapur untuk mereka menu special supaya lepas grad semua dah ada skill memasak. Inilah kelebihannya belajar jauh-jauh dari mak ayah,kami belajar lebih dari yang sepatutnya kami pelajari. Kami belajar menjadi seorang suri rumah pada hujung minggu dan belajar manage kewangan rumah,belajar menukang dan repair sikit.Sampai wujud dialog ini dalam bilik kami.

ummu :  kita ini dah macam mak ayah untuk rumah ini. Ko ayah, aku mak.

hidayah : takde2 mana boleh aku ayah. Aku nak jadi emak.

ummu : tak boleh. Ko la ayah sebab ko kan strict sikit. Aku ni lembut sikit. so,akulah jadi emak.

hidayah : yelah2,ikut ko la nak jadi apa pun.Aku tak kesah.

It's funny rite. Banyak sangat benda-benda yang kami(saya dan ummu) reka dan buat supaya ahli beyt rumah hidup dengan gembira dan semuanya jadi solehah2. Aim kami ialah menjadi wanita syurga. Tinggi sangat angan-angan tu tapi Allah tahu segalanya. Malam jumaat adalah malam penyucian jiwa. Setiap 2 minggu sekali,akan ada smart circle di rumah ini. Adik-beradikku yang terpisah dari rumah ini akan berkumpul untuk usrah. HAPPY FAMILY.

Bila dah berkumpul.memang riuh rendah rumah ini. Tenang itu yang kami cari dibumi mesir. Sebab itu,sesibuk mana pun kami sc tetap kena jalankan walau ahlinya hanya dua orang. Hari Jumaat pula adalah hari untuk tasmik dan iadah Quran yang pernah kami hafal di DQ satu masa dahulu. Alhamdulillah,syukur dapat sheikh yang baik dan suka berkongsi. Kami dapat lebih dari tasmik. Sheikh ajar tajwid,bagi tafseir dan cerita tentang sirah yang terkandung dalam Quran.

Inilah rutin harianku yang tersangat lah padat. Tetapi masih sempat untuk follow up customer dan best friends di Malaysia. Saya sayang kawan baik walaupun diorang selalu cakap "dayah,tak mahal ke call dari mesir ke msia?" I said to them(ramai kwn baik) " money is not valueable than friendship".

okei,enough. Time to study.Wish me luck,dear readers.