Followers

17 February 2011

TV punya cerita


Faktor kebanyakan wanita sukar mendapat cahaya mata adalah KEGEMUKAN.

"Puan kena turun berat untuk senang mengandung.Elakkan makan karbohidrat tinggi dan banyakkan makan sayuran."kata sang doktor.

"Tulah doktor,saya dah pesan banyak kali dah kat dia tetapi dia tetap makan banyak"ujar sang suami.

"Eh,awak ni. Awak yang duk galak saya makan adalah. Siapa malam-malam yang ajak saya makan?"nafi sang isteri.

Inilah lah dialog dalam TV yang aku sedang tonton. Kelakar pun ada. Suami salahkan isteri sebab tak pandai jaga badan sampai susah nak mengandung. Si isteri salahkan suami sebab bagi makan banyak. Fenomena sekarang. Rakyat Malaysia sekarang amat kurang mengambil berat tentang kesihatan tubuh badan. Obesiti semakin meningkat setiap tahun.

 Bersyukur aku sebab tergolong dalam golongan orang yang cepat sedar kena jaga makan since remaja. Saya mula mengalami masalah 'gempal' sejak berada di Darul Quran. Habit  makan dulu sangat teruk.Setiap malam selepas habis ngaji mesti order makanan kt cafe. Bukan makanan ringan tetapi makanan berat. Ustaz tasmik sampai perasan kenaikan berat badanku. Malu sih.

"hidayah,dulu kamu macam jari kelinking tetapi sekarang macam ibu jari"

Sampai hati ustaz cakap camtu kat aku. Tapi memang betul pun..haha..sendiri mau ingat la. Aku ni ada satu habit yang sukar nak berhenti iaitu suka makan. Orang dah ramai tegur kata badan aku naik. Tapi tetap degil kata 'biasa je'.  Dah lebih dari sepuluh orang tegur,baru rasa "yelah badan aku naik". Sengal kan.

Last year,aku berjumpa dengan sorang kawan lama. Dia syorkan tukar breakfast yang selalu2 rakyat Malaysia amalkan iaitu nasi lemak dan roti canai kepada 123 herbalife breakfast. Katanya breakfast ini penting untuk menentukan hidangan tengah hari dan makan malam. Kalau breakfast dah salah,whole day kita akan salah pilih menu makanan. Kita akan cenderung memilih makanan tinggi calori. Memang betul kata kawanku

Sepanjang aku belajar dalam medical school,if we start the day with carb meal, kita akan asyik bergantung pada carbohydrate all the day. Kaitannya dengan turun naik insulin secretion. last-last kita kan store lebihan karbohidrat kepada lemak kalau tidak ditukar kepada energy.

Carbs-based breakfast.
In the morning simple carbohydrates (sugary refined cerals, white bead, toasts, etc) cause an immediate surge of blood sugar level which result in a substancial emission of insulin. The insulin removes sugar from blood turning its excess into fat. The result is a decreased level of blood sugar, and thirst for more cabs. This cycle repeats itself 2-3 more times during the day. This vicious circle constitues one of the major reasons for diabetes, high blood pressure and extra weight.

So, aku mula bertukar kepada herbalife breakfast. Serius rasa full sangat. Tak perlu dah nak cari nasi lemak ke ape ke. Baru-baru ni ada terbaca satu artikel bahawa kalori dalam roti canai sama dengan kalori yang diperlukan untuk larian sebanyak 1km. So,kalau kita jogging sebanyak 1km pun lepas tu makan roti canai,ibarat tidak membakar lemak langsung.




hasilnya..
Inilah hasilku dapat hasil tunjuk ajar dari coach aku,Khairina Ridzuan. Selain dapat lose weight. Perkara positif yang aku peroleh adalah masalah sembelitku makin pulih. Dulu susah sangat nak membuang. Alhamdulillah,sekarang bahagia boleh pergi toilet hari-hari. Dulu, period tak pernah nak stabil. Selalunya normal menstrual cycle dalam 28 hari tetapi menstrual cycle aku less than that. Bila period tak stabil,emosi pun ikut sama tak stabil. Orang kata PMS. Sekarang dah boleh upgrade amal sebab period turn to normal macam orang lain.

Seorang doctor pakar dermatology di mesir yang aku jumpa kata,masalah muka dahulu disebabkan toxic yang terkumpul dalam badanku.Betullah coach aku cakap.Sume masalah yang aku hadapi ini adalah disebabkan pemakanan yang tidak betul. Bayangkan selama ini aku berjaya mengumpul toxic dan lemak selama 20 tahun. Agak-agaknya,kalau aku tak baiki nilai pemakanan aku and still ambil makanan low nutrition,ape akan jadi dengan diriku.
masalah kulit yang sgt dasyat..bukan jerawat biasa   
Saya telah mendapat yang hasil yang terbaik dari nutrisi yang terbaik. Anda bila lagi?

4 comments:

  1. wah angah, tahniah! xsabo nak jumpe nengok gane berubah. :P

    ReplyDelete
  2. Ana ada persoalan terbalik.

    Bagaimana nak jadi gemuk atau berisi? kalau suggest makan banyak, ana dah praktik dan memang tu habit ana.

    ReplyDelete
  3. kalau tanya saya,saya akan suggest minum herbalife laa..tapi program gain weight..gain weight program ni agak susah sikit n kena byk sabar..for more detail sms 013-9786856..

    ReplyDelete
  4. aku pun soalan versi terbalik jugak dayah..
    dah xtahu dah nak telan bnda apa g nak bagi berat naik sikit...
    setakat ni aku minum green tea colostrum, utk masalah gastrik aku..alhmdllh dah ok..cuma nk gain weight xtau nk ambik apa..

    ReplyDelete